کد خبر: ۳۱۷۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 20
از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریورماه، 153 میلیارد و 741 میلیون و 649 هزار ریال وام فرزندآوری و 669 میلیارد و 474 میلیون و 627 هزار ریال وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شده
شفاآنلاین>سلامت>از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریورماه، 153 میلیارد و 741 میلیون و 649 هزار ریال وام فرزندآوری و 669 میلیارد و 474 میلیون و 627 هزار ریال وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شده، این در حالی است که در این بازه زمانی یک میلیون و 731 هزار و 41 نفر برای دریافت وام فرزندآوری ثبت‌نام کرده‌اند که از این بین فقط 383 هزار و 377 فقره وام فرزندآوری پرداخت شده است.

به گزارش شفاآنلاین:حالا تعداد افرادی که در صف دریافت این وام یعنی کسانی که مدارک را تکمیل کرده و منتظر دریافت وام هستند تا اندازه‌ای زیاد است که بسیاری از آنها ناامید از این کمک‌هزینه شده‌اند. در بازه زمانی از ابتدای سال‌جاری تا شهریورماه 328 هزار و 543 نفر نیز در صف دریافت وام فرزندآوری مانده‌اند و با وجود تکمیل ثبت‌نام و مدارک همچنان موفق به دریافت این وام نشده‌اند. طولانی‌شدن مدت انتظار دریافت وام ازدواج و فرزندآوری یک روی ماجراست؛ روی دیگر داستان، سختگیری‌های بانک‌ها در خصوص معرفی ضامن‌هایی است که باید رسمی باشند و پیدا کردن این افراد برای بسیاری از زوجین و خانواده‌ها بی‌شباهت به پیدا کردن سوزن در انبار کاه نیست تا جایی که خیلی‌ها مجبور می‌شوند از همان کمک‌هزینه ناچیز مبلغی را هم به ضامن پرداخت کنند تا بتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.
مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه بسیاری از بانک‌ها در خصوص وام ازدواج و فرزندآوری به تعهدات خود عمل نمی‌کنند می‌گوید: در حال حاضر در خصوص وام ازدواج 120 میلیون تومان به هر نفر از زوجین یعنی در مجموع 240 میلیون تومان، برای دختران زیر 23 سال و پسران زیر 25 سال، هریک 150 میلیون تومان همچنین فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران هر یک 200 میلیون تومان پرداخت می‌شود. میزان وام فرزندآوری نیز برای فرزند اول 20 میلیون تومان، فرزند دوم 40 میلیون تومان، فرزند سوم 60 میلیون تومان، فرزند چهارم 80 میلیون تومان و فرزند پنجم 100 میلیون تومان است اما متأسفانه بسیاری از شعبه‌ها در استان‌ها اعلام می‌کنند، برای پرداخت وام فرزندآوری اعتبار لازم را ندارند. در خصوص پرداخت وام ازدواج هم در شورای عالی جوانان مصوب شده است که بانک‌ها موظف‌ هستند، حداکثر تا 15 روز بعد از تکمیل ثبت‌نام متقاضیان دریافت وام ازدواج، پیامک مراجعه به شعبه را برای افراد بفرستند و پس از مراجعه به شعبه و تکمیل مدارک نیز بانک‌ها موظف‌ هستند وام را 10 روزه به حساب متقاضیان واریز کنند اما از آنجا که این مصوبه را در خصوص وام فرزندآوری نداریم، در برخی مواقع پیامک مراجعه به شعبه یک تا دو ماه و شاید هم مدت زمان بیشتری زمان می‌برد و در نهایت هم پرداخت وام فرزندآوری را با تأخیر مواجه می‌کند.

پرداخت وام ازدواج رشد 40 درصدی داشته اما...
او در خصوص میزان ثبت‌نام‌کنندگان و پرداختی‌های وام ازدواج توضیح می‌دهد: از اول سال‌جاری تا پایان شهریورماه، تعداد کل ثبت‌نام‌کنندگان وام ازدواج 977 هزار و 71 نفر بوده که از این تعداد به 486 هزار و 399 نفر وام ازدواج پرداخت شده است. با همه این تفاسیر، تعداد پرداختی‌های وام ازدواج از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریورماه و در قیاس با مدت مشابه خود در سال گذشته حدود 40 درصد رشد داشته است.

به گفته متقی‌فر، سختگیری بانک‌ها در زمینه درخواست ضامن رسمی یکی دیگر از مشکلاتی است که در این حوزه وجود دارد. متأسفانه بانک‌ها به قانون هم عمل نمی‌کنند، زیرا قرار بوده تنها یک ضامن درخواست شود اما برخی از بانک‌ها دو یا سه ضامن می‌خواهند. پیگیری‌های متعددی کرده‌ایم و پیشنهادهایی هم ارائه شده مبنی بر اینکه ضمانت روی یارانه یا سهام عدالت باشد، به جد پیگیر هستیم تا این اتفاقات محقق شود. پیشنهادها به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و منتظر تصویب در صحن علنی هستیم.

مشوق‌های اقتصادی قوی برای ازدواج و فرزندآوری هست اما...
از آنجا که در بسیاری از کشورها معضلات مختلف در خصوص کمک‌هزینه‌های ازدواج یا فرزندآوری حل شده‌اند، پس در کشور ما هم با پیاده‌سازی برنامه‌های جدید و یک مدیریت درست، می‌توان چنین سنگ‌هایی را از پیش پای جوانان برداشت. نمی‌توان تنها با حرف جوانان را تشویق به ازدواج کرد، باید به دنبال راه‌حل‌های عملی در این حوزه باشیم.

دکترمریم یوسفی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه در تمامی کشورها یارانه‌ای برای ازدواج و فرزندآوری جوانان در نظر گرفته می‌شود،توضیح می‌دهد: از کشورهای عربی همسایه گرفته تا کشورهای اروپایی، تسهیلاتی مانند اعطای مسکن یا کمک‌هزینه‌های دیگر برای افراد در نظر گرفته می‌شود. در برخی موارد حتی پولی هم توسط وام‌گیرنده، بازگردانده نمی‌شود و حمایت‌ها تا 5 سال به صورت رایگان وجود دارد. در کشوری مانند آلمان برای تشویق به ازدواج و فرزندآوری تسهیلات رایگان مادام‌العمر وجود دارد. متأسفانه در کشور ما حرف اول و آخر را مقتضیات اقتصادی می‌زند، هرچقدر هم علم یا دین از فواید ازدواج سخن بگویند، باز هم جوانی که درگیر مشکلات اقتصادی است، تن به ازدواج نمی‌دهد.

این جامعه‌شناس در ادامه با تأکید بر کم بودن رقم وام ازدواج می‌گوید: 240 میلیون تومانی که به زوجین داده می‌شود، در کلانشهرها چندان دردی را دوا نمی‌کند. دختر و پسر جوانی که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند، چطور می‌توانند با این رقم ازدواج کنند؟ در خانواده‌های پرجمعیت و طبقه متوسط رو به پایین، خانواده‌ها هم نمی‌توانند حمایت مالی کنند و تنها بر مبنای وام‌ها و کمک‌های دولتی جوانان می‌توانند به تشکیل زندگی مشترک فکر کنند. البته در شهرستان‌های کوچک که تهیه مسکن آسان‌تر است، رقم وام می‌تواند کمک‌کننده باشد اما این فقط یک روی ماجراست، چون در حال حاضر، بحث ضامن رسمی، سنگ بزرگی است که بر سر راه دریافت وام ازدواج و همچنین فرزندآوری قرار گرفته و بشدت هم سختگیرانه است. خیلی از خانواده‌ها به هیچ عنوان در فامیل و آشنا ضامن رسمی نمی‌شناسند، از سوی دیگر برخی ضامن‌ها طلب پول یا چک سفید امضا می‌کنند. از سویی هم شرم و حیا اجازه نمی‌دهد به راحتی جوانان از افراد درخواست کنند تا ضامن ایشان شوند.

یوسفی در ادامه با ارائه پیشنهادی خطاب به بانک‌ها توصیه می‌کند: بهترین راه‌حل برای از میان برداشتن معضل ضامن رسمی، این است که بانک‌ها از خود زوجین تعهدات محکم دریافت کنند یا اینکه در نهایت والدین آنها را به عنوان ضامن قرار دهند. از این طریق بحث شرمندگی و خجالت‌زدگی جوانان و خانواده آنها هم وجود نخواهد داشت. در اکثر کشورهای دنیا چنین سنگ‌هایی از میان راه جوانان در حوزه ازدواج و همچنین فرزندآوری برداشته شده است، در کشور ما هم این اتفاق باید محقق شود.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: